vrijdag 30 september 2011

Taartje Tutorial



Ik had eerder beloofd om nog eens te laten zien hoe ik nou zo'n taartje van stof heb gemaakt.
Heel bijzonder vond ik het dat Makkie mij een berichtje stuurde met de vraag of ik haar beschrijving ook nog kon gebruiken. In grote lijnen komt het wel overeen, maar ik zal hier en daar ook haar werkwijze vermelden.
Bij deze nogmaals bedankt voor je hulp Makkie!

Ingredienten (het gaat tenslotte wel over taart hè!)
- stofjes
- vulling
- lavendel (als je een geurig taartje wilt)
- karton
- potlood
- stofschaar + hobby schaar
- ijzergaren (of andere sterke draad)
- naalden (in ieder geval een hele lange en een kortere)
- garnering: lintjes, knoopjes, bedeltjes, eigen etiketje enz.
- naaimachine (of gewoon met de hand)



1. Eerst teken je op dun karton 4 cirkels uit (mijn grootse cirkel was een klein bordje en de kleinste een    bovenkant van een kopje), knip ze uit.
Je kunt natuurlijk de cirkels zo groot maken als je wilt en ook meer dan 4 (of minder).

2. Teken de cirkels mbv je mallen op de stofjes naar keuze en knip ze uit.
Steeds van elke maat 2 stoffen cirkels.

3. Naai de cirkels met de goede kanten op elkaar vast, laat een stukje open om te keren. Officieel moet je de rand nog even inknippen zodat het straks beter in een cirkelvorm komt. Heb ik niet gedaan...

Een nog snellere methode van Makkie is: met een zigzag steek vaststikken, stukje open laten, vullen en laatste stukje met zigzag dichtstikken.
Je kunt kiezen wat je zelf het mooiste vindt.

4. Keer de 'zakjes' om.

5. Vul de 'zakjes' op tot kussentjes, mag best wel stevig. Wil je een geurig taartje dan kun je elk kussentje gedeeltelijk vullen met lavendel (Makkie). Naai de kussentjes dicht.


6. Neem een royaal stuk garen en hecht het in het midden van het kussentje aan (stevig), steek je naald door het kussentje en weer terug naar boven. Zo krijg je een kuiltje in het midden van je kussentje.


7. Nu ga je buiten langs met je draad, steek je naald weer van onderen naar boven door het kussentje, trek stevig aan. Doe dit nog een aantal keren zodat je uiteindelijk 6 gelijke 'partjes' hebt gemaakt (of 8 à la Makkie)
Steek nog een paar keer door je kussentje om het stevig vast te zetten. Doe hetzelfde bij de 3 andere kussentjes.




8. Nu alle kussentjes opstapelen. Neem een lange naald en steek die door je hele stapel, van onder naar boven. Draad door de knoop rijgen.


9. Steek je naald nu weer van boven naar beneden door de hele stapel, klein knoopje aanrijgen (begin van de draad door je ene gaatje en eind van de draad door andere gaatje).

10. Leg een stevige knoop in je draad en je taartje zit in elkaar. (de knoopjes heb ik toegevoegd voor de stevigheid, zodat de draad niet in de stof snijdt.)

11. Versier je taartje met nog meer knoopjes, lintjes, strikjes, bedeltjes en natuurlijk je eigen etiketje.


En klaar is je taartje!

Veel plezier met maken, mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Anne-Marie,
    Zo lijkt het toch net iets minder ingewikkeld dan ik eerst dacht. Je hebt een heel goede beschrijving gegeven... Wie weet waag ik me er een keer aan, maar eigenlijk denk ik dat ik handiger ben met schuurpapier, verf en hout...haha...
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, what a nice idea...I think, I also need one for my sewing room!

    Lieben Gruß vom KleinenLieschen-Andrea from Germany

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig, hier heb ik laatst om gezocht, hoe je het maakt, ik ga naar google en de eerste de beste die ik aanklik is van jou, met beschrijving en al
    hartelijk bedankt, nu kan ik m ook maken

    groetjes Hielkje

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je mijn blog bezoekt, ik vind het leuk als je hier een reactie achterlaat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...